torstai 11. joulukuuta 2014

Rasismi ei ole väriä


Tämän tekstin ei pitänyt tapahtua. Tämä on juuri sellainen teksti, joka on vain pakko tapahtua. Ei millään tavalla suunniteltu, mutta inspiraatio on niin suuri etten yksinkertaisesti voi pysäyttää sormiani näppäilemästä. Tämä on myös sellainen kirjoitus, jonka jälkeen saan minulle jo vuosien ajan tutuksi tulleen ''yrität olla suomalainen''-kommentteja. Asia ei ole näin. Mä olen ylpeä juuristani, ja verestäni.

Luin Roosan kolumnin matkastaan Afrikaan. Tämä kolumni sai minut inspiroitumaan. Tämä kokemus herätti minussa paljon vanhoja muistoja ja ajatuksia.

Minä olen 19-vuotias toisen polven maahanmuuttaja. Se tarkoittaa siis sitä, että mun vanhemmat ovat tulleet Suomeen 90-luvun alussa pakolaisina paeten Somalian sisällissotaa. Mä olen myös uskovaismuslimiperheen kasvatti. Atk-insinöörin tytär ja viiden lapsen kotiäidin avioerolapsi.

Tämä kaikki kertoo siitä, että mä olen ollut aikoinaan pahasti kahden identiteetin välissä. Synnynnäisen suomalaisen sisukkuuden ja afrikkalaisen eksoottisen veren sekoitus. Pointti ei nyt ole tämä, mutta Roosan kirjotus herätti minussa paljon muistoja.

Muistan, kun olin 11-vuotias ja isäni huusi minulle pää punaisena: ''Miksi sinulla on vain suomalaisia kavereita? Et sinä saa olla heidän kaveri, he ovat valkoisia. Sinä et ole yksi heistä. Sinun täytyy olla naapurin Maryamin kanssa enemmän tekemisissä ja pitää yhtä''. Mietin paljon sen ikäisenä, että mitä väliä leikinkö pihalla naapurin somalitytön Maryamin kanssa vai supisuomalaispojan Leevin kanssa? Nopeasti mä tajusin, että heidät erottaa sukupuolen lisäksi väri.

Väriero. Se historiallisesti pitkään ihmisjoukkoa jakanut asia, joka vielä tänä päivänä näkyy sekä Suomessa, että maailmalla. Se, se ero oli.

Isäni oli hyvin tiheän somaliyhteisön jäsen, joka kokoontui aina milloin kenenkin luo. Yleensä juotiin teetä, puhuttiin jalkapallosta, ja jauhettiin niin sanottuja miesten juttuja. Harmittavan usein myös puhuttiin suomalaisista, ei niinkään suomalaisina vaan valkoisina. Mä en yritä millään tavalla mustamaalata omaa isääni. Musta Barbaaria lainaten: ''Mulla on jo Suomen vaikein työ, mä oon musta mies''.

Jälkeenpäin ajateltuna, yritettiin sotia rasismia rasismilla. Tultaa tulella. Mutta, se ei mielestäni ole mikään ratkaisu.

Mulla on jonkin verran tummia suomalaissyntyisiä kavereita, jotka voivat vannoa, ettei olisi koskaan kokenut rasismia Suomessa. Valitettavasti mä en ole yksi niistä.

Minä olen 9-vuotiaana saanut melkein kaljapullosta päähän nelikymppiseltä kyläjuopolta ja perään kuullut sen kuuluisan N-sanan. Minä olen tyttö, joka kuulee tänä päivänä päivittäin omassa blogissaan ihon väriin liittyviä herjauksia. Milloin kysellään, onko ebolaa näkynyt ja milloin viitataan mustaan makkaraan.

Minulle on myös hyvinkin tuttua karjalalippiskansa, joilla on iho täytetty hakaristeillä. Ne samat ylä-asteen kesken jättäneet junnut, jotka aina kerääntyvät itsenäisyyspäivänä sotapaidat päällä katsomaan tuntematonta sotilasta ja unelmoimaan somaleiden hakkaamisesta. Oi, pahoittelut. Kuvailinko väärin? Nämä tykkäävät sanoa itseään maahanmuuttokriitikoiksi.

Mä voisin jopa sanoa, että mä olen tottunut tähän. Surullista siinä onkin, että rasismiin ei pidä koskaan tottua.

Elämäni aikana, mä olen oppinut tärkeän asian. Rasismi ei ole väriä. Rasismi ei ole mustan ja valkoisen välistä sotaa. Rasismi on yksinkertaisesti joukon ignorantien ihmisten välistä suvaitsemattomuutta erilaisuudelle. Sen todistaa mulle mun omat henkilökohtaiset kokemukset, mutta sen lisäksi myös Roosan kolumni.

xoxo: Nimo




96 kommenttia:

  1. You are back!! Pakko sanoa että teitsillä oli taas sanat hallussa. Ihana lukea taas good old Nimo-tyylisiä kirjoituksia. Oot vaan nii huippu!
    Terkuin,
    Jo toista vuotta sun blogia seurannut

    VastaaPoista
  2. Todella hyvä kirjoitus. Lisää tälläisiä toivoisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia iha hirmusti :) Pidän mielessä.

      Poista
  3. Missä bb kolmas osa!! Ei taida näyttää kiinnostavan kirjottaa sitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun blogi ei ole pelkkää bbstä. Joten saan kyllä julkasta just sellasia juttuja kun sillä hetkellä tuntuu :-) ja kuten ilmotin jo pari päivää sitten fb-sivullani. Kolmas ja neljäs osa ilmestyy tällä viikolla :-)

      Poista
  4. Ootko miettinyt koskaan, että sua haukutaan jonkin muun syyn vuoksi kuin ihonvärin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi mun pitäis miettiä? Miksi mun pitäis pysähtyä ja antaa aikaa kommentille joka ylipäätään on laitettu mulle motiivina haukkua(oli kyse sitten ihonvärin takia tai jostain muusta) todennäköisesti kasvottomalta anonyymiltä joka tarvii sen tietyn varjon että voi tuntemattomia ihmisiä herjata internetissä? Niin, siinäpä sulle kysymys. Sillä mä en tule koskaan miettimään tota, se on mulle jo itsestään selvää että mä en kuluta mun energiaa sellaiselle.

      Poista
    2. En ole tuo kysyjä, mutta antaisiko se sulle jotakin erityistä, jos esim. minä laittaisin tähän oman nimeni? Etunimeni, koko nimeni - tai keksityn nimen? Oon nimittäin aina ihmetellyt, kun bloggaajat ipittää anoilusta, koska en ymmärrä itse, mitä lisäarvoa jonkun ihmisen nimellä on, etenkin kun sen voi huijata netissä kuka vaan. Tai miten vaikkapa joku typerä nikki tekee hlöstä paremman kuin anosta?

      T. Jälleen yksi nimetön, mutta voin olla nyt esim. POK.

      Poista
  5. Minulle on myös hyvinkin tuttua jätesäkkinen pummikansa, joilla iho on täytetty paskan tuoksuisilla hajusteilla. Ne samat ala-asteen kesken jättäneet jannut, jotka kerääntyvät milloin mistäkin syystä yhteen riehumaan, tappamaan ja julistamaan uskontonsa rauhallisuutta. Oi, pahoittelut. Kuvailinko väärin? Nämä tykkäävät sanoa itseään muslimeiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin kuvattu. Tunnistan myös tuon pummiväen ja haistan myös.

      Poista
    2. Minulle on myös hyvinkin tuttua todennäköisesti 50-vuotiaat miehet, jotka muna huurussa etsivät sosiaalisesta mediasta nuoria mamuja. Elämäänsä kyllästynyt avioeropaperit vireillä ja todennäköisesti yt-neuvotteluiden ohella erotettu työtön. Jolle kahvin lisäksi kelpaa vain kylmä koffi juotavaksi. Oi pahoittelut! Kuvailinko väärin? Nämä tykkäävät sanoa itseään hommaforumin tai ylilaudan jäseneksi.

      Poista
    3. Meinaatko vakavissasi, että hommafoorumilainen ottaisi sinut! Älä nyt viitsi. Et Nimo ole sellainen, joka olisi miesten märkä päiväuni.
      Oi, pahoittelut. Et todellakaan ole mikään unelmanainn. Kiroileva läskiperse. Kuvailinko väärin? Näin kuvittelee itseään vitunnäköisillä huulilla varustettu valas.

      Poista
    4. Tais lasikenkä mahtua noin hyvin jalkaan, kun piti noin alatyyliseksi lähteä. :)

      Poista
    5. Lasikenkä, minulle???????? Mitä sinä sekoilet?
      Onhan sinun suusi kuin avoin vi**u.

      Poista
    6. Nino, hommaforumin arvasit oikein. Muuta et. 40v, muna toimii ihan hyvin ja vaimo kiittää. Eroa ei vireillä, YT:t ei paina ja kohtuullisen hyvä palkka juoksee.

      Mutta edelleenkin siihen yksinäisyyttään kuolevaan aivosoluusi ei taida mahtua että tämän threadin ensimmäinen kommentti on omasi vain hiukan eri sanoilla. Maistuiko pahalta kun pilkka osui omaan nilkkaan?

      Jos haluaa elää rauhallisessa yhteiskunnassa ja jättää sellaisen vielä lapsilleenkin, ei odota tulevansa rasismisyytösten kohteeksi, mutta kun kerta sovinnaisuus heitetään roskakoriin ja ruvetaan lokaamaan ihmisiä jollain BB/Facebook tasosilla heitoilla niin täs, pistäs paremmaksi:

      Olet aivosyyläinen huora joka kirjoittaa nettiin koska sperma on liimannut suun kiinni. Jos isäsi olisi tiennyt millainen päätön horo sinusta tulee, olisi hän leikannut munansa irti niin ei tarvitse tunnistaa moista geneettistä virhettä omakseen. Joten pidä suusi kiinni vitun lehmä, tai tulen ja revin sun sielusi irti sun persees kautta.

      Huomasitko.. solvasin sinua ilman viittauksia etnisyyteesi tai uskontoon. Kaikki jotka eivät pidä puheistasi eivät ole rasisteja, he ovat järkeviä ihmisiä joita vituttaa tuo ainainen rasismin huutelu ihmisiltä jotka on tehneet tämän yhteiskunnan hyväksi... niin.. siis mitä?

      Poista
    7. Ensinnäkin, se on Nimo. Enkä tiedä onko sulla jonkinlaisia luetun ymmärtämisongelmia? Sillä et selkeästi näytä ymmärtävän sitä, että kaikkia ei voi miellyttää. Yksinkertaisesti teit mitä tahansa mäkihyppyurasta, presindenttisyyteen. Aina tulee olee olemaan sinunlaisia ihmisiä keskisormi pystyssä.

      Mutta se ei mua pysäytä. Tekemästä sitä mitä mä rakastan tehdä, avaamasta suutani kun jokin asia on väärin. Sen voin sulle tässä ja nyt luvata.

      Poista
    8. :D:D:D mitä 40v mies tekee teinitytön blogissa? keksikää parempia provoja luuserit !

      Poista
  6. Nimo-theN-somali

    Oletko odella miettinyt, että ehkäpä oma käytöksesi altistaa juuri sinut "rasismille"?
    Itse tunget itsesi julkisuuteen ja taidat olla katkera siitä, ettet ole sellainen julkkis kuin, mitä toivoisit ja haluaisit.

    Jotain tämä "haukkuminen" on kuitenkin tuonut mukanaan. Jaottelet kappaleet, yrität kirjoittaa kieliopillisesti paremmin, vaikka naiviutesi näkyy. Toimittajatausta puuttuu ja se näkyy. Sorry vaan.

    Teit lähtemättömän vaikutuksen BB-talossa sellaisena somalina, joka hokee oumaigaad, vittu, vittu, vittu...

    Saat varmaankin ihailua kaltaisiltasi. Mutta varmaan olet lukenut BB-talon jälkisiä inhokkilistoja ja siellä todella olet kärkikastia! ;) Sinusta kirjoitettiin paljon ja mitenkään toivomallasi tavalla. Jossain siis olit kärjessä! Inhokki.

    Olet ainoastaan typerä kirjoittaessasi karjalalippiskansasta. Pääosa suomalaisista on ihan muuta. Thank`s God emme ole somaleita. OMG.

    Somppu on saanut lähihoitajakoulutuksen Suomessa mutta käyttäytyy edelleen kuin kamelinpaskaa polttava savimaja-asukki.
    OMG Koeta päärjätä. Me pärjäämme ilman sinuakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yleensä en ikinä vastaile tälläisiin irrelevanttisiin kommentteihin. Mutta nyt kun kerran tulit blogiini asti kertomaan sydän murheesi, ja hakemaan huomiotani heittämällä ittes anonyymiksi ja kirjoittamalla abstrakteja kommentteja niin tässä on sinulle vastaus.

      Mä olen blogannut neljä vuotta. Mulla on ollut pitkään tietty lukijakunta, joka on kulkenut mun kanssa pitkän matkan ja joille olen jakanut paljon mun mielipide kirjoituksiani (jos selaisit vähän vanhemmalle puolelle nii tämän olisit tiennyt)

      Mä oon mielestäni lahjakas kirjoittaja, ennen kaikkea myös intohimoinen kirjoittaja, jolla on ominaisuudet ilmasta itseään tilanteen mukaan.

      Tämän takia mä voin todeta sulle, että mä oon paljon muutakin kuin OMG-sanaa kylväävä bimbo jonkalaisen kuvan olet todennäköisesti saanut typerästä reality ohjelmasta jonka päälähetyksissä ei yksinkertaisesti ehdi näyttää kaikkea mitä oikeasti ihminen on.

      Täten mä voin todeta sulle, että mä olen paljon muutakin kuin kirosanoja kylväävä akka. Itseasiassa mä olen verbaalisesti lahjakas, hyvinkin suorasanainen akka, joka laulaa sunlaiset luuserit suohon. Mua ei voisi vähempääkään kiinnostaa, mitä mieltä jokin tietty galluppi (jossa käy vaan elämäänsä kyllästyneet akat kylväämässä katkeruuttaan) joka on äänestänyt minut inhokiksi.

      Mutta kiitos kun tulit tänne asti jakamaan mielipiteesi minusta taustani, tv-ohjelman ja tietynlaisen streotypian pohjalta. Kiitos, mutta ei kiitos. Voit nyt poistua blogistani, ja vaikka opetella pitämään mölyt mahassa. Sillä mua ne ei kiinnosta.
      OMG Koeta pärjätä. Mä pärjään ilman sinuakin,

      Poista
    2. Sulla on tossakin tekstissä useempi kymmenen kirjotusvirhettä, lauserakenteet ovat yläastetasoisia, sanavarastosi on käytännössä olematon, et ole lahjakas kirjoittaja vaikka oletkin ehkä saanut positiivisen syrjinnän avulla äidinkielestä kovia numeroita ja kirjaimia.

      Poista
    3. Kuten jo epäsuorasti ilmaisin tuossa ylempänä. Mä en tarvitse sinua tai ketään muuta kertomaan mulle mitä mä olen ja mitä mä en ole.

      Mä en oo syntynyt mielistelemään tai kumartamaan ketään ihmistä. Itseasiassa mä oon yksi monista harvoista ihmisistä, jotka tulee aina seisomaan selkäranka suorana itsevarmana itsestään, sekä suorituksistaan.

      Mä tiedän, että tyypilliseen suomalaiseen luonteenpirteeseen kuuluu se, että ollaan nöyriä nokka alhaalla ja podetaan epävarmuutta. Ja vaikka mä olen syntynyt Suomessa, ja ylpeä suomalainen niin tätä luonteenpiirrettä ei minusta löydy.

      Joten ei kannata edes yrittää horjuttaa mua. Sillä mä oon sellainen akka joka omalla nimellä kommentoi sulle, hakee pussin popcornia ja nauraa sun yrityksille haukkua tuntematonta ihmistä.

      Poista
    4. "Mä tiedän, että tyypilliseen suomalaiseen luonteenpirteeseen kuuluu se, että ollaan nöyriä nokka alhaalla ja podetaan epävarmuutta. Ja vaikka mä olen syntynyt Suomessa, ja ylpeä suomalainen niin tätä luonteenpiirrettä ei minusta löydy."

      Voisi peräti sanoa, että kyseessä on geneettinen ominaispiirre suomalaisille? Niinkö?

      Poista
    5. En niinkään sanoisi niin, sillä esim nauru on ihmisen ominaispiirre. Lähinnä kasvatukselliselta pohjalta periytyvä, sekä ympäristön(tänä päivänä sosiaalisen median) aiheuttama luonteen piirre.

      Poista
    6. "Mä tiedän, että tyypilliseen suomalaiseen luonteenpirteeseen kuuluu se, että ollaan nöyriä nokka alhaalla ja podetaan epävarmuutta. Ja vaikka mä olen syntynyt Suomessa, ja ylpeä suomalainen niin tätä luonteenpiirrettä ei minusta löydy. "

      Älä somppuakka puhu paskaa. Suomalaiset ovat ylpeitä ihmisä. Suomalaiset ovat seisseet kansansa takana sodissa ja tehneet tämän maan. Somput pakenevat ja jättävät naiset ja lapset sinne tapettaviksi.
      Älä akka puhu pakaa suomalaisesta nöyryydestä tai muusta. Meillä on maailman koulutetuin kansa ja olemme siitä ylpeitä.
      Menepä tunkeutuja käymään vaikkapa Pohjanmaalla, niin huomaat, että missä ne nöyristelevät suomalaiset oikein ovtkaan. Menepä somppu käymään karjalaisessa kylässä, niin voit huomata, että iloista ja nauravaista on talonväki.

      Se, että ole N ja tuon värinen ei tee sinusta mitään ylpeää tai arvostettavaa.
      Joku vantaalainen kerrostaloasukkimamu ei vain voi koskaan käsittää suomalaista kansanluonnetta. Ei tule ikinä ymmärtämäänkään. Savimaja-asukkin aivot kehittyvät vain hitaammin. Olet käynyt koulusi täällä ja kirjoitat kuin alaluokkalainen.
      Joku, ettei peräti geneettinen syy siihen täytyy olla.

      Poista
    7. Mun on pakko kiittää sinua, että kommentoit tälläisen kommentin tänne. Sillä myös tämä on todiste siitä, mikä tämän kirjoituksen koko pointti oli. Toisiksi viimeisintä lausettani lainaten: ''Rasismi on yksinkertaisesti joukon ignorantien ihmisten välistä suvaitsemattomuutta erilaisuudelle. ''

      Mä tasan tarkkaan tiedän, mikä on suomalainen perus luonne. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, että mä en lähde sitä yleistämään. Mä tasan tarkkaan myös tiedän Suomen käyneistä sodista, ja muista suomalaisuutta koskevia perinteitä. Mä arvostan myös joka ikistä Suomen sotaveteraania, jotka ovat taistelleet tämän maan itsenäisyydestä. Mä tiedän, kyllä mitä suomalaisuus on. Sillä olenhan yksi sellaisista.

      Sitä vaan en ymmärrä, että miksi lähdet huutelemaan tuollaisia kommentteja suomalaisuuden nimissä? Suomi on hieno maa, joka on monesti sijoitettu jopa top 7. kärkeen maailman luokassa. Mutta kuten Somaliassa myös Suomessa on huonoja, suppeakatseisia ja negatiivisia ihmisiä, jotka pyrkivät aina perustelemaan lauseensa yleiseen stereotypiaan tietyn asian suhteen.

      Mutta ennen kun lähden tässä sulle romaania kirjoittamaan. Kun mainitsit äsken kaiken hyvän Suomessa vertaen kaikkeen huonoon Somaliassa, herää mussa kysymys. Entä itsemurhat, alkoholi-ongelmat, ja edellä mainitut sotaveteraanit, jotka istuvat huonoissa oloissa vanhainkodeissa, sillä omat moraalittomat lapset eivät halua pitää huolta? Kun taas vielä 60-luvulla Suomessa ihmiset asuivat yhdessä isovanhempien kanssa, ja pitivät huolen omista vanhemmistaan loppuun asti.

      Jokaisella maalla on omat hyvät ja huonot puolet. Mutta ei nyt hyvä ihminen lähdetä vertailemaan typerällä tavalla suurennellen.

      Poista
    8. Taas somppuakka puhuu paskaa. Alkoholionglmat> somaleitten kahtin pureminen, osa veteraanien rahoista menee loisiville somaleille. Ne moraalittoman lapsetkin saattavat olla jo haudassa. Älä kuule akka rupea isottelemaan sellaisella, josta sinulla ei todellisuudessa ole mitään tietoa.

      Et tiedä suomaisuudesta mitään. Ei se suomalaisuus synny siitä, että vanhemmat ovat tunkeutuneet tänne eläteiksi ja olet syntynyt täällä mamujen kakaraksi. Suomalaisuus on pitkiä perinteitä, isovanhempien mukanaan tuomaa perinnettä. Siihen et ikinä tule yltämään. Pasissasi voi lukea, että olet kansallisuudeltasi suomalainen mutta suomalainen et muulla tavoin vain ole.

      Et tiedä Suomen sodista yhtään mitään. Et tiedä 60-luvusta hittoakaan. Sotket ja sanot, mitä sattuu. Et tiedä muuta kuin oman napasi ja onneton et edes sitä, ettet tiedä mitään.
      Btw. Et ole vastannut, millä itsesi elätät! Sosu/KELA???
      Paksukainen on ollut hyvissä ruuissa popcornipussinsa kanssa, että jostain sittä rahaa on tullut, kun perse on noinkin leveä.
      Et tiedä hitonkaan vertaa suomalaisuudesta.
      Taas kirjoituksesi on täynnä virheitä. Täällä on siitä jo useampaan kertaan sanottu. Mutta, kun ja jos ei osaa, niin ei vain osaa.
      Höpötät vain höpöttämästä päästyäsi, että olet sitä ja olet tätä ja et välitä.
      Mutta onhan sinulla Joni! OMG!
      Tälläkin maalla olisi asiat hyvin ellei olisi tätä sakkia syömässä toisten ansaitsemia eväitä.
      Somaliassa olii sinullekin ja vanhemmillesi tarvetta! Suomikin rakennettiin sotien jälkeen tähän osaamiseen. kamelikukeille ei täällä ole juurikan töitä, paítsi paskanjauhajina ja toisetn mamujen tulkkeina ja kuramoottoerina ja kotouttajina ja, ja, ja loputtomiin.

      Poista
    9. Ei nyt lähetä ihan oikeasti sitä veriviulua soittelemaan enempää siellä. Onneksi mun ei tarvitse enempää laulaa sua suohon. Kun se menee niin että kerran kun astuu suohon nii se upottaa ittessään. Kiitos keskustelusta ja ihanaa illan jatkoa sinnekkin :)

      Poista
    10. Ei sinun taidoillasi ketään suohon lauleta. Et varmaan edes tajua, mitä se tarkoitaa.
      Mutta siis. Millä elät? kuka tämänn sonnan maksaa?
      PS. Sinnekkin kirjoitetaan sinnekin. Joni-hopsulle terveiset. OMG.

      Poista
    11. Tarkoittaa-sanaan tulee kaksi teetä. Ei nyt lähdetä viisastelemaan kun ei sinuakaan ole selkeästi viisaudella pilattu.

      Poista
    12. Jos et tajunnut. Niin väännetään vielä rautalangasta. Eli kaksi t-kirjainta.

      Poista
    13. Onneksi sinut on! :D Mitä teetä saisi olla? Vihreää, mustaa, hedelmäteetä?
      Kaksi t-kirjainta. OMG!
      Kirjoitus tai näppäilyvirhe on eri asia kuin osaamattomuus. ;D Pilkkusäännöt sinulla hukassa, yhdyssanat päin helvettiä, lainasanojen merkityksestä tai kirjoitusasusta ei hajuakaan, loputtomiin.

      Poista
    14. Vihreää teetä kiitos. Ja hei sitkun kirjoitan oman kirjan nii lupaatko olla ensimmäinen joka ostaa sen ihan vaan voidaakseen mulle ivailla jos sieltä löytyy kirjoitusvirheitä?

      Poista
    15. Ei kiitos. En lue roskaa. Suosittelen sinullekin parempaa lukemista kuin Seiska!
      Voisit vaikka vahingossa oppiakin jotain noista säännöistä.
      Mikäköhän kustantamo sinun imaginaarikirjasi julkaisee? Onko Somaliassa kirjakustantamoita?

      Poista
    16. Musta se on huvittavaa, kuinka sä kommentoit anonyyminä mulle muka niin analysoiden mua. Ensinäkin, sä et tunne mua. Jos tuntisit mut tietäisit, että mä en seiskaa lue. Tähän päivään asti en edes tiedä, onko minusta siihen kirjoteltu tai mitä kirjoteltu. Miksi? Koska mua ei kiinnosta. Mä tähtään paljon korkeammalle kuin seiska.
      Jos tuntisit minut, tietäisit myös et mun kirjahylly on täynnä kirjoja joita luen ihan vaan siksi, että olisin sivistyneempi ja avarakatseisempi kun sunlaiset suppeakatseiset ihmiset.

      Lyön elämästäni vetoa, että jos mä kirjoittaisin kirjan. Sinä olisit ensimmäisten joukossa sitä hakemassa. Mä vaan tiedän sen.

      Poista
    17. Miksei se lukeminen sitten näy sinun teksteissäsi? Saahan se hylly olla täynnä lukemattomia kirjoja. On myös kirjoja ja on kirjoja.
      Et kyllä antanut BB-talossa mitnkään sivistynyttä ja osaavaa kuvaa itsestäsi. Et osannut edes oman alasi juttuja.
      Yleensä ihminen sivistyy kouluttautumalla ja ylipäänsä lukemisella.
      Et vaikuta ihan sille, että mitään korkeampitasoisepaa kirjallisuutta lukisit.
      Anonyymikin osaa lukea tekstejäsi ja päätellä kirjoittajan taidot. Ei kirjoittajaa tarvitse tuntea henkilökohtaisesti.
      Kaikista ei tule nobelisteja. Ei tule, vaikka kuinka yrittäisi. On oltava lahjakkuutta, älyä, osaamista, mielikuvitusta, luovuutta.
      Ei kirjailijaksi tulemiseksi riitä pelkkä paasaaminen ja huuhaan laittelu johonkin blogiin. Lahjakkaita blogisteja on Suomi pullollaan ja keskinkertaisuuksia enemmän ja eniten heikkoja turhanjauhajia.

      Poista
    18. Unohtui! En ostaisi kirjaasi, en edes lainaisi sitä kirjastosta. Olet väärässä.

      Poista
    19. Et tainnut lukea aikasempia kommentteja, jossa jo totesin sinulle asiasta. Miten olisi tällä kertaa vaikka se, että annat mun olla sellainen kun olen? Selkeästi mulla on enemmän munaa kun sulla, sillä uskallan ilmaista itseäni omalla nimellä.

      Taas kerran kommenttisi perustuu veikkauksiin. Veikkaat, että olen tietynlainen. Veikkaat, etten lukisi tai olisi sivistynyt pohjimmiltani. Jos tällä kertaa vaikka veikkaisit itsesi ulos mun blogista? Sillä sulla ei vaikuta olevan minkäänlaista tietopohjaa minusta ihmisenä, eikä kirjoittajana.

      Jos vaikka suuntaat blogini oikeassa yläkulmassa olevaan mittariin. Jo sen pitäisi kertoa sinulle, kuinka moni ihminen käy minun blogissa. Lukemassa mun kirjoituksia, oli sitten tarkotus mielenkiinnosto tai ihan vaan turhanpäinen trollailu.

      Voit vaikka kysyä itseltäsi, että jos mä olen sun mielestä ihan syvältä nii mitä sä teet täällä?

      Ei sun oikeasti tarvitse vastata. Joten tämä keskustelu päättyy tähän.

      Poista
  7. "Minulle on myös hyvinkin tuttua karjalalippiskansa, joilla on iho täytetty hakaristeillä. Ne samat ylä-asteen kesken jättäneet junnut, jotka aina kerääntyvät itsenäisyyspäivänä sotapaidat päällä katsomaan tuntematonta sotilasta ja unelmoimaan somaleiden hakkaamisesta. Oi, pahoittelut. Kuvailinko väärin? Nämä tykkäävät sanoa itseään maahanmuuttokriitikoiksi."

    Tähän haluaisin pienen tarkennuksen. Yritätkö sanoa että autoja rassaavat kiljunatsit kutsuvat itseään maahanmuuttokriitikoiksi, vai että kaikki maahanmuuttokriitikot ovat hakaristejä täyteen tatuoituja karjalabensalenkkareita? Voin luvata että suurinta osaa maahanmuuttokriittisistä et varmasti tunnista ulkonäöltä kulkiessasi kadulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse koen, että ''maahanmuuttokriittisyys''-sanana on saanut juuri heiltä alkunsa. Katokku pitää peittää rasismi jollain termillä, että sitä voi jopa isommissa ja hienoimmissa huoneissa käyttää esim eduskunnassa. Mutta en todellakaan lähde yleistämään, sillä tiedän että moni tatuoitu hakaristi kalju ulkokuoreltaan voi olla ihan täysin normaali jannu, jolla ei ole minkäänlaisia rasistia ajatuksia suuntaan tai toiseen. Tosin tiedostan myös että ohi kävelevä täysin normaalin supisuomalaiselta näyttävä keski-ikäinen mies, voi taas olla toista.

      Poista
    2. Maahanmuuttokriittisyys tuli mukaan 90-luvun somaleitten mukana ja lisääntyy koko ajan. Ikävä kyllä se somalilaumakin lisääntyy kuin kanipopulaatio konsanaan.
      Oletko yhtään seurannut Ruotsin tilannetta? Siellä maahanmuuttokriittisyys ajoi hallituksenkin nurin. Euroopassa on vahvassa nousussa kriittisyys näitä heinäsirkkoj kohtaan. Suomi ei ole mikään poikkeus.
      Mitä sitten teet, kun valtion kassa ammottaa tyhjyyttään ja somaleittenkin pitäisi työllistyä. Muutako isiesi maahan paluumuuttajana?

      Poista
    3. Meitä on moneen junaan. On isänilaisia mamuja, jotka päivästä toiseen painaa töitä keskivertoa paremmalla palkkauksella ja hyvällä Suomessa opiskelulla koulutuksella, jotka silti joutuvat tänä päivänä kuulemaan kuinka he ovat sossupummeja. Meitä on tosiaan moneen junaan, mutta ihmiselle luonnollista on vain tarttua negatiiviseen kuvaan. Samoin esim media uutisoi harmittavan usein vaan kuinka maahanmuutto on ollut ongelmaksi. Mä uskallan väittää että se on ollut jossain määrin myös hyödyksi Suomelle. Harvoin vaan sellaisista tapauksista puhutaan ellei itse ole sitä nähnyt omilla silmillä.
      Mitä tulee henkilökohtaisesti paluumuuttoon minun kohdalla? On se, että mun ei tarvitse mun synnynnäisestä kotimaasta luopua vaan koska joku blogissa käski lähteä vieraaseen maahan.

      Poista
    4. Mitä tarkoittaa isänilainen? Ej jymmärrä. Isänilainen?? Onko se joku maa jossain vai onko se joku maakunta? Islantilaisen kyllä tiedän ja islamilaisen liiankin hyvin mutta isänilainen. Kai se on joku islamin alauskonto sitten.
      Synnynnäinen kotimaa-sanontakin on jokseenkin kummallinen. Ei Somalia ole sinulle vieras maa. Se on sinun isiesi maa. Sinun perinnemaisemasi se on.

      Poista
    5. Onko se rasismia, jos vastustaa kehitystä, jossa yhä useampi kehitysmaalainen muuttaa tänne asumaan, ja he alkavat Ruotsin mallin mukaisesti mellakoida ja poltella autoja aina kun tuntevat olonsa milloin mistäkin syystä loukatuksi?

      Poista
  8. Anna Nimo noiden kateellisten ja ahdasmielisten jutut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :) Säkin olet ihminen ja susta voi tulla vaikka Suomen presidentti ja Helsingin pormestari, ihan niinkun mustakin :) Ihan saman arvosia täällä kaikki on. Nimo oot best woopwoop

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana tuo "säkin olet ihminen"-kommentti :D ! Tajuatko lainkaan, mitä tuli sanotuksi? OMG
      Nimo Suomen presedentti tai Helsingin pormestari.
      Musta Fazerin laku on paras! se on niin best woopwoop!
      No, näistä tukijoukoista paljastuu tuo sinun seuraajakuntasi taso.

      Poista
    2. Sä et juuri laittanut rasismia koskevan kirjoituksen alle tälläisen ikärasistisen kommentin. Todella lapsellista. Pakko sanoa. :)

      Poista
    3. ??? What?? Itse olet ikärasistisia juttuja laitellut.
      Voi somppulikka-parka. Koeta nyt nähdä oma statuksesi.
      Luin just yhden vanhan sanonnan: Neekeri pesee kasvojaan muttei valkene ollenkaan.
      :D Pormestari! :D

      Poista
    4. Itse voin sulle tässä todeta, että en todellakaan ole ikärasisti. Ehkä vähän ironisesti heittänyt huumorilla tiettyjä asioita. Toisaalta, nyt kun rupesit sanontoja viljelemään nii miten olisi? Sukset saa lipsua mutta ladulta ei saa poistua. Osuvaa sanoisin minä. Ainakin todella abrediittisellisen kommentointisi perusteella.

      Poista
    5. Hauska kyllä että tuollaisiin troollaaviin kommentteihin Nino vastaa heti ja sarjatulella, mutta kun kuitataan sen kirjoituksista asiaa, ei vastauksia löydy ja kommentit jäävät huomiotta.

      En minä, mutta joku kysyi että tarkoititko että kaikki skinit sanoo itseään maahanmuuttokriittisiksi vai että kaikki maahanmuuttokriittiset on skinejä.

      Jos tolle linjalle lähdetään, niin saat sovitella rasistin leimaa ihan omaan otsaasi.

      Aiheesta kolmanteen, onko muuten kukaan huomannut että miten epäonnistuneempi kansa on kyseessä (somalit, mustalaiset, jne..) sitä "ylpeämpiä" he ovat ja sen tärkeämpää heille on "kunnia".

      Poista
    6. Parhaani mukaan koitan aina kaikkiin kommentteihin vastata. Oli sit kyse trollaava anonyymi, minua kehuva anonyymi tai ihan konkreettista palautetta antava anonyymi.

      Poista
    7. Somalit ovat Afrikan mustalaisia. Kenialaiset välittävät heistä yhtä paljon kuin me meiän kotisomalistamme.
      Hluavat kunniaa, jota ei edes ole. Naiset leikkaavat tyttölastensa sukuelimet ja miehet raiskaavat laikäisiä. Kunniallista kansaa.
      Nimohan kommentoi vain tuolla omalla naivilla tyylillään ja etsiin netsistä muka hienoja abrediittiselliseiä !!?? kommentteja. Ei edes tiedä, mitä kirjoittelee. Ei vastaa kysymyksiin, koska ei ole vastauksia, joita kehtaisi tänne laitella.

      Poista
    8. Vastaa sitten, millä elät! Kuka sinut elättää? Käytkö töissä? Videoittesi perusteella makaat kotona ja lähdet kaupungille hengailemaan. Kenen rahoilla?

      Poista
    9. Heh, yhtä lailla "valkoinen" voi elellä Kelan rahoilla, maata kotona ja lähteä kaupungille hengaamaan. Miksi se on sulle ongelma jos Nimo tekee niin? Mua huvittaa nää anot jotka tulee inisemään. Esiintyisitte edes omilla nimillänne...

      Mä ihailen sun asennetta Nimo. Sä oot pirun vahva mimmi. :)

      Poista
    10. Tätä oli poistunut yksi kommentti!!! Ei ollut Ninon mieleen.
      Miten Nino tämä kirjoituksesi:
      "– Olen kuullut muun muassa, että yritän olla suomalainen. Se johtuu siitä, etten esimerkiksi käytä huivia. Kerran kuuntelin tällaista puhetta ihan rauhassa, mitään sanomatta. Vastasin sitten yhtäkkiä somaliaksi, että en todellakaan yritä olla suomalainen."

      Miten tähän vastaat? Nyt olet titenkin eri mieltä. Vaihdat kansallisuuttsi aina sen mukaan, mikä kulloinkin sopii.
      Kannattaa olla somali, kun asioi KELAssa tai sossussa. Joskus taas kannattaa olla suomalainen.
      Siinä on asennettea!! Todellaja paljon. :D
      Kuka Ninon elättää? Ei vastaa kukaan.

      Poista
  9. No huhhuh ! Olis hauska nähdä näiden ahdasmielisten anonyymien ruudun toiselle puolelle, millasiakohan burgereita sieltä paljastuis. Ja on ihan pakko tulla tänne pätemään, kun te noita samoja juttuja jankutatte muillekkin tummaihosille. Ja ihan vaan siksi että on pakko päteä, sillä olethan sinä aito suomalainen JUNTTI.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläpä, muistakin ois ihan hauskaa nähdä millaiset ihmiset mulle tollaisia kommentteja kirjoittaa. Ihan vaan mielenkiinnosta. Mutta onhan se päivän selvää, että ykskään tuollainen ei uskaltaisi kommentoida tuollaisia asioita omilla kasvoillaan. Tai empä tiedä.

      Poista
  10. Alkaa verenpaine nousemaan noista viisastelijoista. Sä vaan Nimo osaat nää jutut ! GoNimo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. En ymmärrä tommosia ala-arvosia kommentteja. Nimo on upee!!

      Poista
  11. en muista millon oisin viimeks törmänny näin kiinnostavaan blogiin mihin en tylsisty, hyvä nimo jatka samaa malliin ! oot aivan mahtava just tollasena!!

    VastaaPoista
  12. Ei herranjumala noi jotkut kommentitXD en tiiä onk ne jotai kateellisi kun osaat kirjoittaa noin hyvin ja omistat loistvan persoonan vaiko jotai keskenkasvuisia teinejä tai aikuisia? Sun kirjotukset on huikeit lukeee ja kiinnostavii! Tälläsii vaa lisää ja vlogei kans ne on sika kivoi!! :) t. 17v girl (nimeä tässä en halua kertoa:( )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on sinunkin! Todella loistavaa tekstiä latelet tulemaan. Onnea vain ja jatka samaan tyyliin.
      On Nimolla kaltaisensa "fanittajat". :D
      Huikeeta ja kiinnostavii tsigagivaa.

      Poista
  13. hyvä kirjoitus Nimo! mutta... itse ns. "kantasuomalaisena" olen tosi pahoillani, että joukostamme löytyy näitä rasistisia idiootteja, jotka täällä sulle laukovat asiattomuuksia. olen järkyttynyt näistä vihaa täynnä olevista kommenteista. :(

    rasismia löytyy varmasti molemmin puolin. voi kunpa me osattaisiin kaikki vaan antaa toistemme olla ja elää rauhassa. mitä väliä värillä tai uskonnolla?! viha ei johda mihinkään positiiviseen lopputulokseen.

    go Nimo! älä anna minkään tai kenenkään painaa sua maahan.

    p.s. Nimoa ulkonäöstä haukkuville anonyymeille... siellä varmaan joku adonis sitten kirjoittelee? ;D niinpä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko sattunut lukemaan katujengien tekemästä väkivallassta? Ei tinnut olla kantauomalaisia siinä jengissä!
      Voi, kunpa vain antaisivatkin olla rauhassa.
      PS. Miksi somaliakat ovat niin valtavan lihavia joka ikinen?

      Poista
    2. Vai että mitäköhän väliä uskonnolla on... Jospa selittäisin tämän yksinkertaisesti siten, että jos erään tietyn rauhanuskonnon edustajat sattuisivat nousemaan täällä meilläkin enemmistöksi, niin ei teillä suvaitsevaisilla olisikaan enää kauhean mukavaa...

      Poista
  14. En ole koskaan hyväksynyt syntyperään tai ulkonäköön perustuvaa loukkaamista. Näin ollen rasistisina pidettyjen loukkausten lukeminen tai niistä kuuleminen ei ole mukavaa.

    Vaikka ei hyväksykään rasistisena pidettävää käyttäytymistä, sitä voi yrittää ymmärtää ilmiönä.

    Luulen, että tunne kollektiivisesta syyllistämisestä on yksi niistä tekijöistä, jotka lisäävät vettä rasistien myllyihin.

    Pakolaiset tulevat vaikeista olosuhteista, eikä rasismin kokeminen ole heidän murheistaan suurin. Heitä huolestuttaa toimeentulo ja ulkomaille jääneiden omaisten kohtalo.

    Samalla kun pakolaiset kotiutuvat Suomeen, heille opetetaan, että heillä on oikeuksia, ja että he ovat jotain erityistä. He ovat rikkaus tälle maalle, ja heidän tulee olla siitä ylpeitä. Heille opetetaan myös, että heillä on vihollisia, jotka heidän kuuluu tunnistaa. Nämä viholliset ovat rasisteja. Heitä on kaikkialla. Heidän ei pidä suvaita.

    Kun tällaista opetetaan, jotkut ulkomaalaiset alkavat aivan oikeasti nähdä rasismia ympärillään, vaikka sitä ei olisikaan. Kun joku asia ei mene niin kuin pitäisi, silloinkin syynä nähdään kantaväestön harjoittama rasismi. Rasismista tulee yleispätevä selitys ongelmille. Kuten uutiset osoittavat, Yhdysvalloissa tähän selitykseen turvaudutaan vieläkin, vaikka eri väristen ”maahanmuuttajien” saapumisesta mantereelle on jo kaksisataa vuotta.

    Tyttäreni oli sijaisopettajana eräässä helsinkiläisessä koulussa. Yksi somalialaistaustainen poikaoppilas häiriköi niin pahasti tunnilla, että hänet piti lopulta toimittaa pois luokasta, jotta muiden koulunkäynnistä tulisi jotain. Tässä tilanteessa tyttäreni sai kuulla pojalta olevansa rasisti. Poika oli oppinut ainakin tämän läksynsä eli rasistikortin käyttämisen.

    Esimerkki osoittaa, että tilanne on mennyt joillakin alueilla sellaiseksi, että jo sen katsotaan olevan rasismia, jos jokin vähemmistö ei saa sille ”kuuluvaa” erikoiskohtelua.

    Ulkomaalaistaustaiset ovat nykyisin hyvin esillä televisiossa, radiossa, lehdissä ja blogeissa. En muista nähneeni tähän mennessä vielä ainoatakaan – en siis ainoatakaan – Suomessa asuvista ulkomaalaisista kertovaa laajempaa televisio-ohjelmaa, radio-ohjelmaa, lehtijuttua, blogia tai muuta kirjoitusta, jossa ei mainittaisi sanaa ”rasismi”.

    R-sanan liittyy ulkomaalaistaustaiseen Suomessa asuvaan henkilöön jo niin automaattisesti, että ohjelmaa kuunnellessaan jää odottamaan, milloin sana mainitaan, tai millä rivillä tekstissä se on. Totta kai on olemassa myös ulkomaalaistaustaisia ihmisiä käsitteleviä ohjelmia ja kirjoituksia, joissa rasismista ei puhuta, mutta aihe on niin hallitseva ja mieleen jäävä, että tuntuu siltä kuin se olisi esillä joka paikassa.

    Minulla ei ole mitään ehdotuksia tämän asian suhteen. Ymmärrän sen, että jos ulkomaalaistaustainen ihminen on kokenut ulkonäköönsä tai syntyperäänsä liittyviä ikäviä asioita, hänellä on tarve kertoa niistä. Pitäähän asioista saada keskustella. Minäkin kerron blogeissa ja foorumeilla omista ikävistä kokemuksistani. Mutta ongelma on siinä, että kun jokainen tuhansista ulkomaalaistaustaisista kertoo omat ikävät kokemuksensa, ja lehdistö lietsoo niiden perusteella suomalaisten kauheaa rasistisuutta, seurauksena ei ole rasismin väheneminen vaan ihmisten ärsyyntyminen ja sitä kautta rasististen ilmiöiden lisääntyminen.

    Piiloon lakaisemalla ongelmia ei tietenkään poisteta, mutta ehkä rasistiset loukkaukset pitäisi yrittää käsitellä samalla tavalla kuin mitkä tahansa loukkaukset eikä tehdä niistä joka kerran lehtijuttuja. Loukataanhan ihmisiä ulkonäön perusteella muutenkin kuin rasistisessa mielessä. ”Läskiksi” tai vammaiseksi haukkuminen voi tuntia yhtä pahalta kuin vanhan rotua osoittavan sanan kuuleminen.

    Afrikkalaisia arvellaan olevan tämän vuosisadan lopussa neljä miljardia. Eurooppalaisten määrän ei arvioida kasvavan nykyisestä. Kun osakin neljästä miljardista afrikkalaisesta muuttaa Eurooppaan, nykyisestä eurooppalaisten enemmistöstä tulee vähemmistö. Sen jälkeen myös kysymystä rasismista katsotaan uudella tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tuon takia afrikkalaisten kasvava maahanmuuttonsa Eurooppaan tuleekin lopettaa. Jos meinaavat lisääntyä niin kauan, että väestön kooksi tulee neljä miljardia, niin kantakoon vastuun itsestään sen sijaan, että tulevat tänne sankoin joukoin käytännössä valtaamaan mannerta, joka ei heille todellakaan kuulu.

      Poista
  15. olen lukenut. ja mistäköhän näiden nuorten paha olo johtuu? suurimman syyn uskon olevan juurikin rasismi. jos lapsesta asti saa kuulla kantasuomalaisilta järkyttävää tekstiä, en ihmettele vihan kierrettä. väkivalta ei ole koskaan oikein, ei kummaltakaan puolelta. jos haluamme väkivallalle lopun, jokainen saa katsoa omaan itseensä, ja aloittaa sieltä. lietsonko kenties sanoillani vihaa?

    "somaliakat" ovat ainakin täällä omassa kotilähiössäni usein kadehdittavan hoikkia ja kauniita. + mitä ihmisen paino mihinkään liittyy? ihmisen arvo ei ole mitenkään painoon sidonnainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 Täysin samaa mieltä. Itse pikkusiskoni on todella hoikka, ja pitkä mallivartalollinen tyttö. Vaikka en tykkää sanoa ketään mallivartaloiseksi, sillä jokaisen meidän vartalo on sellainen.

      Poista
    2. Siis somaliakat eivät olekaan valtamerilaivoja, koska Nimon siskokin on hoikka. Juu, niinpä tietenkin.
      Vaikka kaikki suomalaismiehet ovatkin karjalaippistyyppejä ja katsovat Tuntematonta sotilasta ja niittaavat naamansa ja tatuoivat ihonsa.
      Yeistys näköjään sopii vain silloin kuin se itselle on sopivinta.
      Mene Prismaan ja katso ympärillesi. Emmaljungavankkurit , valtavat kaapueukot ja heidän kakaralaumansa ovat kaukana mallimaailmasta.

      Poista
    3. FRDM Hieno kirjoitus sinulta.

      Poista
  16. "Ne samat ylä-asteen kesken jättäneet junnut, jotka aina kerääntyvät itsenäisyyspäivänä sotapaidat päällä katsomaan tuntematonta sotilasta ja unelmoimaan somaleiden hakkaamisesta."

    Jokainen ihminen unelmoi jostakin. Sinä ilmeisesti osaat päätellä ihmistä sen tarkemmin tuntematta tai hänen kanssaan puhumatta sen mistä hän unelmoi. Se on hieno taito. Unelmoida voi ikävistäkin asioista, kunhan ei ala unelmiaan totetuttamaan.

    Koska Sinä osaat päätellä, mistä ihmiset unelmoivat, niin varmaan muistat vielä, mistä ne somalipojat yläasteella unelmoivat: valkoihoisten hakkaamisesta. No, ei siinäkään mitään, saahan sitä unelmoida.

    Mutta olet varmaan tämän syksyn uutisista huomannutkin, että nyt iso joukko somalipoikia toteuttanut unelmansa. Uhrit ovat kaikki valkoihoisia, syytteessä olevat puolestaan nimiltään mm. Abdullahi, Mwila, Sakariye, Moundir, Yasiin ja toinen Abdullahi.

    On tietysti hienoa, että he ovat saaneet unelmansa toteutettua. Mutta jos rasismista halutaan puhua, niin eriväristen ihmisten hakkaamisesta unelmoiminen ei ole rasismia. Eriväristen ihmisten hakkaaminen on rasismia.

    VastaaPoista
  17. Tuleeko bb kirjoituksesta viel kolmas osa?

    VastaaPoista
  18. Kolmas ilmestyy huomenna ja neljäs sunnuntai aamuna. Ainaki toistaseks näin mun aikataulut sanoo. Ja sitku on viimesestä osasta kyse nii mä ilmotan kyllä tekstissä :-)

    VastaaPoista
  19. Heippa Nimo!

    Olet kiinnostava ja erilainen ihminen. Sinua on hauska seurata tekemilläsi videoilla.
    Mutta.
    Mielestäni on typerää ottaa joka tilanteessa esiin tuo rasisti-kortti. Toki umpimielisiä rasistejakin löytyy, mikä ketuttaa itseäni tosi paljon. Rasisteilla ei ole hajuakaan mitä pakolainen on joutunut kokemaan ja kuinka vaikeaa voi olla sopeutua uuteen maahan ja sen kulttuuriin.
    Silti
    Moni ei-rasisti voi ajatella sinusta negatiivisesti joidenkin tekojesi vuoksi. Minä ainakin katsoin tuomitsevaan sävyyn silloin kun esim. Kiroilit koko ajan bb-talossa, yritit tyrkyttää itseäsi Andtelle vaikka kotonasi odottaa poikaystävä, et ole töissä ja kuinka "kehuskelet", ettei sinua haittaa ylipainosi. Se ei ole kuitenkaan terveellinen esikuva, vaikka jätettäisiin ulkopuolelle ulkonäköseikat.
    Teot merkitsevät yllättävän paljon kuin sanat. Ja ne voivat kertoa ihmisestä hyvinkin paljon.

    Kannattaa miettiä ensi kerralla ennen kuin otat taas esiin sen rasisti-kortin. Kiitos kuitenkin postauksistasi ja videoistasi, innolla odotan seuraavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Musta se on hassua, että yhdistetään kaksi ihan toisilleen erilaista asiaa. Tässä puhun rasismista, asiasta jota mä olen koko mun elämän kokenut. Rasismista joka on kohdistunut ihoväriini, ei niinkään henkilökohtaisesti minuun.

      Ei mä en todellakaan sano, että ihminen joka ei pidä musta on rasisti. Vaan sanon sitä, että ihminen joka tulee blogiini haukkumaan minua n-sanalla, ja kutsumaan mua kumihuuleks ja ties mikskä muuksi. Se on rasismia mitä mä koen täällä.

      Kyllä, mun blogi vilisee hyvin kommentteja, rakentavaa kritiikkiä, suoranaisesta vihaa mun käytöksestä BB-talossa. Mutta mä en lähtisi sitä yhdistämään tämän kirjoituksen pointtiin.

      Ja ei mä en todellakaan ole ihmisiä jotka vilauttaa r-korttiaan kaikkialla kaikesta. Mutta kiitoksia kommentistasi ja ihanaa illan jatkoa :) Mä oon tosiaan julkasemassa vielä pari bb-aiheista tekstiä ja sen jälkeen toivon, että unohdetaan menneet ja suunnataan kohti uutta!

      Poista
    2. Olet hyvä kirjoittaja ja tekstejäsi on mukava lukea. Minun mielestäni erilaisuus on rikkaus ja jokainen on arvokas ja uniikki sellaisenaan kuin on eli omana persoonanaan. En ymmärrä vihakirjoituksia tms. eivät kuulu arvomaailmaani. Jokainen voi omalla käytöksellään vaikuttaa yhteiskuntamme ilmapiiriin ja toistemme arvostamiseen. En ymmärrä puhetta kantasuomalaisuudesta...itsekin sain vasta aikuisena tietää olevani muuta syntyperää kuin suomalainen. Eikä tarvitse edes mennä kovin kauas taaksepäin..kuin mummooni asti. Meitä mahtuu tänne tallaamaan monenkirjavaa sakkia. Ihmiset, joiden sydän on täynnä vihaa...yrittävät jotenkin pönkittää itsetuntoaan ja omanarvon tuntoaan r- ja n-puheillaan. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja yritetään tulla juttuun. Nimo ...olet ihana juuri sellaisena kuin olet ��

      Poista
  20. Nimo, olet huipputyyppi, lisäksi kaunis ja hauska. Olet rohkea ja erittäin hyvä kirjoittamaan. Julkisuuden ikävinä puolina saa valitettavasti lokaa niskaan eikä kaikki voi eikä pidäkään miellyttää.

    Jatka samaa rataa ja nauti elämästä. Sulla miljoona kertaa enemmän faneja kuin nuo jotka nimimerkin takaa tulevat tänne räksyttämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia iha hirmusti :) Kyllä, selkä suorassa mennään niin kauan kun selkä jaksaa.!

      Poista
  21. Luen suu auki näitä kommentteja... Ei jumalauta mitä paskaa ihmiset päästävät suustansa. Löysin sun blogin kymmen minuuttia sitten ja vaikutat mahtavalta tyypiltä! Toivon että päästät nämä hirveät kommentit toisesta korvasta ulos koska et todellakaan ansaitse niitä. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä yllättävää millaisia kommentteja ihmiset uskaltaa kirjoitella netissä, mutta onneksi se ei mun muroja pilaa. :)

      Poista
  22. ihana nimo ♥ sun tekstit saa oikeesti miettimään ja pysähtymään hetkeks, oot ihanan aito ja kirjotat kyllä tosi hyvin jatka samalla lailla! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :-) ihanaa jos olen saanut miettimään! Siihen mä olen aina pyrkinyt, jakamaan mun ajatuksia ihmisille. <3

      Poista
  23. saako sulle lähettää joulukortin? :)

    VastaaPoista
  24. Pakko sanoa että olet oikeasti aivan mahtava tyyppi! :)

    VastaaPoista
  25. Hei Nimo, oli ihana törmätä tähän postaukseen ja kuulla, että kirjoittamani kolumni herätti ajatuksia. Niin herätti tämä tekstisikin, mutta ennen kaikkea sen kommentit. Hitto mitä törkyä! Se, mitä itse on saanut reissussaan kuulla, on paljon vähemmän kuin sinä pelkästään tässä ketjussa. Vaikutat älyttömän vahvalta tyypiltä ja juuri kaltaisiasi kirjoittajia kaivataan. Jatka samaan malliin! xx Roosa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Roosa, ihanaa kun eksyit tänne mun blogiin. Kyllä, tätä tämä mun elämä on. Toisaalta mä tykkään, että ihmiset vihoittelevat mulle täällä, sillä viha on tunne. Ja uskon, että olen saanut monet ajattelemaan mun teksteillä ja tuntemaan jotain, joten itse koitan ajatella asiaa vain positiiviselta pohjalta. Mutta kiitoksia aivan huikeasta kolumnista ja kommentista :)

      Poista
  26. Kirjoitit viestissäsi että sulla on usein sanottu pilkkaavasti että yrität olla suomalainen.

    Mutta mitä nämä henkilöt oikein ajavat takaa? Eivätkö he halua, että tänne tulevat afrikkalaiset yrittävät sopeutua suomalaiseen (=länsimaiseen) kulttuuriin? Haluavatko nämä henkilöt, että maahanmuuttajat toisivat kaikki omat tapansa tänne, alkaen naisten alistamisesta ja sharia-laista?

    Nimo, olet selvästi sopeutunut tänne joten haluaisin, että tekisit joskus postauksen muiden somalien suhtautumisesta itseesi. Sanoit joskus BB-talossa, että junassa jopa jotkut somalit kuiskivat keskenään ja pilkkasivat sinua kuinka yrität olla suomalainen ja he luulivat, ettet ymmärtäisi somalin kieltä. Entä oletko islaminuskoinen? Miten kaikki somalitavat on sovitettavissa Suomeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Musta ihmisillä on ihan väärä kuva mun suhteesta Suomeen. Mä olen syntynyt ja kasvanut Suomessa. Käynyt päiväkodit, eskarit ja koulut Suomessa. Sen takia ''olet sopeutunut hyvin'' ja ''yrität olla suomalainen''-kommentit tuntuvat musta hassuilta. Veri vetää Itä-Afrikkaan, mutta mä henkilökohtaisesti tunnen olevani enemmän suomalainen, johtuen varmaan siitä etten ikinä ole edes käynyt Somaliassa. Ainoat mitä tiedän koko maasta ja sen kulttuurista on asiat, jotka äitini on opettanut. Mä uskon, että suuri syy miksi olen tälläinen tänä päivänä kun olen on hänen ansiostaan. Mun äiti on aina painottanut pitämään positiiviset afrikkalaiset kulttuuritavat mukanani esim toisen ihmisen kunnioittaminen ja vanhempien arvostus. Joten uskon, että ''sopeutuminen'' on paljon omasta asenteesta kiinni ja perheen suhtautumisesta Suomeen.

      Itseasiassa ihan todella hyvä postaus idea, sillä mulla on paljon kokemusta asiasta niin hyvää kuin myös huonoakin. Mulla on jonkin verran Suomessa syntyneitä somalikavereita, jotka ei edes uskalla sanoa olevansa suomalainen, sillä pelkää juuri ''yrität olla suomalainen''-kommentteja. Toisaalta jos nämä samat kaverit menisivät Somaliaan heitä todennäköisesti syrjittäisiin, sillä ovat länsimaalaisia. Uskon, että ihmisessä syntyy suuri ristiriita kun suomalaiset eivät pidä suomalaisena sillä olet tumma-ihoinen, eikä somalit hyväksy somaliksi, jos olet elänyt koko elämäsi länsimaassa.

      Viimeaikoina moni on kysellyt mun uskontoani ja kyllä, olen muslimi. Pidän itseäni enemmän spirituaalisena uskovaisena. Mä en usko esim uskonnon symbalisointiin, ennemmin ihmisen yhteyteen Jumalan kanssa. Mä olen itse lukenut kahdesti koraanin, enkä silti omaksu tiettyjä asioita, jotka ovat täysin tulkinnan varaisia.

      Poista
  27. Siis wow mitä kaikkii kommentteja:O

    mut joo Nimo toi kirjotus on ihana ja oon ittekki miettiny rasistisuutta. Itte oon ihan kokonaa suomalainen ja ylpee siitä mut se ei todellakaan tarkota että en arvostas sun kaltasii ihmisii.

    Nii ja eiks oo ihan järetöntä et jos toises maas on joku hätä ja sit ne ihmiset joil on oikeesti hätä ni ei sais tulla asumaa suomee? Tää maapallo ei oo kenenkää oma ja ihan oikeesti kui sydämmettömii ihmisii noi on jotka kirjottaa noit ilkeit kommenttei...

    Kun jossai maas on esim sota ni ihmiset ootteks te ihan oikeesti sitä mieltä et ne ihmiset jotka on hädässäni sais jäädä sinne kuolemaa vain siks et he on tummaihoisia.

    Kukaan ei voi omalle ihonvärillee mitää ja ei tarviikka voida koska eiks oo kumminki tärkeitä et millanen ihminen on sisältä??

    Sit viel et nimo ihailen sun asennettas koska oikeest haluisin olla nii itsevarma ku säki:)

    Toivottavasti mun kommentti toi sulle hyvän mielen noiden ilkeiden jälkeen. Älä ikinä lopeta olemasta sitä kuka sä oot jä älä myöskää anna noiden ilkeiden ihmisten ajaa sua alas! Oot ihana❤

    VastaaPoista
  28. En ymmärtänyt yhtä juttua. Yrität olla suomalainen - eikö näille tyypeille voi sanoa, että ei tarvitse yrittää, koska olet supisuomalainen? Etkö kuitenkin ole? Juurista huolimatta. En tosin tiedä, voiko tilanteessasi saada kaksoiskansalaisuuden joskus. Mutta minä ainakin miellän suomalaiseksi, en edes toisen polven maahanmuuttajaksi (joku tietysti voi kokea sen ikäväksi, mutta itse ajattelen, että virallisen kansalaisuuden mukaan mennään ensisijaisesti, muu on sitten ns. omaa fiilistelyä).

    VastaaPoista
  29. Siis huhhuh mitä kommentteja täällä.. kylläpä ihmiset on yllättävän puheliaita. Ja ei vittu ku suomalaiset loukkaantuu nopeesti.. vois ensin vaik miettii et halusitko yleistää esim. tol karjalalippis jutulla. ENPÄ USKO. Mutku suomalaiset ottaa kaiken itteensä ja sit huutaa kurkku suorana.

    Nimo ei välttämättä oo maailman paras kieliopillisesti kirjottamaan, kuka on? Eikös se mitä tekstillä tarkoiteta oo se pääasia??! Mut no ainaha ihmiset löytää jtn pahaa sanottavaa. Te negatiivikommentoijat, jos luette tätä. Tukehtukaa paskaanne. Ei oo pakko lukee Nimon blogia, jos ei miellytä omia silmiä.

    Nimo on ihan mahtava naine, joka on itsevarma ja vahva! Sellasia tarvitaan lisää eikä hän todellakaan ansaitse tollast vitun paskaa mitä te yritätte sille syöttää, ja arvatkaa mitä, Nimo ei varmastikaa niele sitä. Hänellä on suojakilpi, että se tulee suoraa takas mistä lähtiki.

    Nimo on paras! <3

    Kiitti, ei mul muuta.

    VastaaPoista
  30. Love u! Älä koskaan luovuta, gurrrl :)))

    VastaaPoista